Pay off betekenis
Pay off betekenis: wat is een pay off? Waarom heb je dit nodig en hoe bedenk je een sterke pay off? Dit zijn vragen waar wij antwoord op geven in deze blog. Een pay off is net dat extra beetje aandacht die jij aan jouw merk of bedrijf kunt geven. Lees snel verder en leer meer!
Wat is een pay off? Wij leggen de pay off betekenis uit. Een pay off is vaak een korte zin die wordt gebruikt voor of na het benoemen van een merknaam. Het versterkt net als een logo de identiteit en bekendheid van het merk. Een pay-off belooft iets, vertelt waar je voor staat en wat je anders maakt. Het geeft antwoord op de vraag: wat krijg ik als ik dit merk kies? Om wat duidelijker te maken wat een pay off precies is, hebben wij een aantal voorbeelden voor jou op een rijtje gezet:
- Redbull: geeft je vleugels
- Kruidvat: steeds verrassend, altijd voordelig
- LG: Life’s Good
- Qmusic: Q sounds better with you
- Lidl: de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs
- Geox: de schoen die ademt
Verschil tussen slogan en pay off
Een slogan en een pay off lijken erg op elkaar, maar toch zit er een verschil in. Een slogan is meestal verbonden aan een korte campagne of actie, terwijl een pay off meer gaat over wat jouw merk echt belangrijk vindt en waar het voor staat. Er is zeker een grijs gebied tussen die twee, maar over het algemeen is een slogan tijdelijk en is een pay off blijvend.
Waarom een pay off?
Vaak zie je een pay off bij een merknaam staan om duidelijk te maken wat ze precies doen of verkopen. Dat helpt om het merk sterker te maken. De pay off is ook een deel van wie je bent. Als de pay off goed past bij wat jouw bedrijf doet en belooft, werkt het. Als de pay off omschrijft wat je doet en klanten krijgen wat ze verwachten, gaan klanten het bedrijf meer vertrouwen.
Zo bedenk je een sterke pay off
Een goede pay off bedenk je niet in één keer. Meestal bedenk je eerst een aantal kernwoorden die jouw bedrijf, product of dienst omschrijven. Vervolgens maak je hier een goed lopende en complete pay off van. Om jou hierbij te helpen geven wij 5 tips:
- Tip 1: Waarom ben jij jouw merk gestart? Door na te denken over waarom je begonnen bent, begrijp je wat jouw merk speciaal maakt. Hierdoor val je op bij je klanten en word je ook sneller herkend en onthouden. Als je duidelijk maakt waarom je dit doet, bouw je vertrouwen op. Het ‘waarom’ helpt je om je merk en strategie duidelijk te maken. Dat is een belangrijk beginpunt voor het schrijven van een sterke pay off.
- Tip 2: Ontdekt wat jou anders maakt Denk na over wat jouw merk uniek maakt. Bijvoorbeeld: snelle levering, een eigen geheim recept, een langdurig effect, een eenvoudige gebruiksaanwijzing, de nieuwste technologie, de snelste methode, de best geteste, hoogst gewaardeerde, of de veiligste manier. Een extra tip: vraag je nieuwsbriefabonnees om woorden die bij hen opkomen als ze aan jouw merk denken.
- Tip 3: Praat zoals je klanten praten Spreek je klanten direct aan en kies of je “u” of “jij” gebruikt. Zorg ervoor dat je hier volledig achter staat en dit consequent toepast in al je communicatie. Gebruik woorden die zowel bij jou als bij je klanten passen. Maak je niet te veel zorgen over perfect taalgebruik, maar richt je op het toespreken van de juiste doelgroep.
- Tip 4: Test het uit Laat je pay off eens zien aan een paar mensen in je netwerk, bij voorkeur aan mensen die nog niet bekend zijn met je merk en er dus nog geen associaties mee hebben. Laat je pay off samen met je logo zien, omdat dat het totaalplaatje is dat je klanten ook zullen zien.
- Tip 5: Bescherm jezelf Controleer altijd of je pay off uniek is en overweeg om het te beschermen. Je kunt je pay off op twee manieren beschermen: via het auteursrecht en door het te registreren als een merk. Auteursrechtelijke bescherming ontstaat door simpelweg je pay off te creëren, verdere registratie is niet nodig. Als je echter een sterke juridische bescherming wilt, dan is merkregistratie de weg. Bekende voorbeelden zoals “Nu eerst een Bavaria” en “Have a break, have a KitKat” zijn pay offs die als merk geregistreerd zijn. Meer informatie over het registreren van je pay off vind je op de website van intellectueeleigendom.nl
BEEK helpt je graag!
Heb jij altijd al een sterk merk willen opbouwen met een krachtige pay off? BEEK helpt je hier graag bij. Samen met jou gaan we aan de slag. Aarzel niet, start vandaag nog! Neem vrijblijvend contact met ons op.