Merkstrategie

Wil je bouwen aan een merk dat jouw ideale doelgroep aanspreekt en de concurrentie overtreft? Wij helpen je graag! Bij BEEK begrijpen we hoe belangrijk een sterke merkstrategie is voor het succes van jouw merk.

merkstrategie

Een doordachte merkstrategie

Voordat je een merk gaat bouwen, moeten er een aantal belangrijke vragen worden beantwoord. Wat is jouw visie? Wie wil je bereiken, en hoe wil je door die mensen herinnerd worden? En misschien wel de belangrijkste vraag: wat maakt jou uniek?

Eén van de eerste stappen bij het bouwen van een merk is het ontwikkelen van een merkstrategie. Dit is een langetermijnplan waarin we inzichtelijk maken hoe jouw merk eruit gaat zien en wat jouw positionering wordt in de markt. Hierbij duiken we diep in jouw bedrijf en komen we dichtbij de kern. Want hoe groter het inzicht in jouw karakter, hoe sterker we jouw identiteit zichtbaar kunnen maken.

Wat gaat het je brengen?

Samen bepalen we een strategie voor jouw merk, waardoor jij je ideale klant aantrekt. Met een sterke strategie waarin het karakter van jouw bedrijf duidelijk zichtbaar is, bouw je loyaliteit op met je klanten. Je wekt hun vertrouwen door consistent te kunnen zijn in je communicatie. Ook je marketing zal een stuk efficiënter gaan, wat tijd én geld bespaart. Met een goed doordachte merkstrategie leggen we samen dus de basis voor duurzame groei en succes. Zo word jij een koploper in jouw markt!

Onze aanpak

Een krachtige merkstrategie bepalen met BEEK, hoe gaat dat in zijn werk? We leggen het je graag uit in 5 stappen.

Icoon - Stap 1: Kick-off
Stap 1: Kick-off

Tijdens de kick-off bekijken we jouw bedrijf en ideale doelgroep grondig, zodat we een helder beeld krijgen van wie jij bent en wat jouw verhaal is.

Icoon - Stap 2: Concept
Stap 2: Concept

We leggen kernwaarden, merkvisie en merkmissie vast in een creatief merkconcept. Dit concept vormt de fundering van jouw merk.

Icoon - Stap 3: Strategie
Stap 3: Strategie

We ontwikkelen een duidelijke merkstrategie, die richting geeft aan zowel jouw merk als marketingactiviteiten.

Icoon - Stap 4: Ontwerpen
Stap 4: Ontwerpen

We ontwerpen passende uitingen bij de merkstrategie, zoals logo’s, kleurenpaletten en andere elementen die jouw merkidentiteit versterken.

Icoon - Stap 5: Activeren
Stap 5: Activeren

Het is tijd om jouw ideale doelgroep te laten zien dat je bestaat. Met grafische uitingen en webdesign gaan we jouw verhaal de wereld in sturen.

Wat zijn de onderdelen van een merkstrategie?

Een merkstrategie bestaat uit verschillende onderdelen die er voor zorgen dat jouw merk consistent blijft opvallen. Ben je benieuwd welke onderdelen dat zijn? We leggen het graag uit.

1. Merknaam

Bij het opzetten van een succesvolle merkstrategie, is het bedenken van een goede merknaam de eerste stap. Deze naam moet herkenbaar zijn; jouw klanten moeten hem goed kunnen onthouden. Tegelijkertijd is het belangrijk dat de naam uniek is en zich onderscheidt van concurrenten. Als laatste is het belangrijk dat de merknaam passend is. Hij moet aansluiten bij jouw missie, visie en waarden.

Voorbeeld: Apple’s naam en logo zijn herkenbaar, eenvoudig en sluiten goed aan bij hun kernwaarden van eenvoud en innovatie.

2. Merkidentiteit

De merkidentiteit bestaat uit alle visuele en communicatieve aspecten die jouw merk definiëren. Denk hierbij aan het logo, kleurenpalet en de typografie. Het logo is een visueel symbool dat jouw merk vertegenwoordigt. Bij het kleurenpalet kies je voor kleuren die emoties oproepen en jouw merk versterken, en bij typografie voor lettertypes die passen bij de stijl van jouw merk.

Voorbeeld: Coca-Cola’s felrode kleur en het unieke lettertype zijn voor iedereen herkenbaar.

3. Merkpersoonlijkheid

Een merkpersoonlijkheid geeft jouw merk menselijke eigenschappen waarmee klanten zich kunnen identificeren. Denk bijvoorbeeld aan je Tone of voice: hoe praat je tegen je doelgroep? Ben je formeel of juist liever informeel? Denk daarnaast na over karaktertrekken. Welke eigenschappen wil je uitstralen? Betrouwbaar, innovatief, avontuurlijk?

Voorbeeld: Nike gebruikt in al hun communicatie een inspirerende en motiverende toon.

4. Merkpositionering

De merkpositionering bepaalt hoe jouw merk zich onderscheidt in de markt. Hierbij kijk je m.b.v. een concurrentieanalyse eerst naar de andere merken in jouw sector. Wat doen zij? Daarna kun je nadenken over jouw unieke waardepropositie. Wat maakt jouw merk uniek? Hoe kun jij je onderscheiden van jouw concurrenten?

Voorbeeld: Tesla heeft zichzelf als een pionier in elektrische voertuigen neergezet.

5. Merkarchitectuur

Merkarchitectuur gaat over de structuur van merken binnen een bedrijf. Zo kan een structuur monolotisch zijn. Dit betekent dat één hoofdmerk verschillende submerken heeft.

Voorbeeld: Google met Google Maps, Google Drive, etc.

Een endorsed structuur bestaat uit submerken die ondersteund worden door het hoofdmerk.

Voorbeeld: Nestlé met KitKat

Als een structuur een vrije vorm heeft, bestaat hij uit losstaande merken zonder duidelijke verbinding.

Voorbeeld: Unilever met Axe en Dove

Met een goed doordachte merkarchitectuur weet de klant precies wat ze kunnen verwachten van elk submerk binnen het grotere geheel.

grafisch ontwerper utrecht

Samen bouwen aan een sterk merk?

Droom jij ervan om een inspirerend merk te zijn waarmee je jouw ideale klant binnenhaalt? We helpen je graag bij het ontwikkelen van jouw merkstrategie. De koffie staat klaar!