Interactieve infographics: wat is het en hoe kan het mij helpen?

Leestijd: 4 minuten Geschreven door: Robin van Beek
interactieve infographics
Terug naar overzicht

Informatie verstrekken op een leuke manier

Stel je voor dat je informatie kon ontdekken zoals je een avontuur beleefde – met slechts een klik! Dat is de hoe interactieve infographics werken. Op deze manier verstrek je op een leuke en interessante manier gegevens en informatie over jouw diensten of producten. Een originele manier en nét even wat anders dan ‘de rest’. Weten hoe een interactieve infographic een bijdrage kan leveren voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder!

Wat zijn interactieve infographics?

Een interactieve infographic is een visuele weergave van meestal ingewikkelde informatie. Het bevat vaak grafieken of kaarten en laat gebruikers meer details ontdekken door erop te klikken. Een interactieve infographic kan getallen, kaarten of uitleg bevatten over een proces, een groei of ingewikkelde gegevens. Ook worden er combinaties gemaakt tussen beiden. Doordat je op deze leuke manier de klanten voorziet van volledige informatie, blijft het erg aantrekkelijk om de informatie ook daadwerkelijk te lezen en acties te ondernemen. De klant neemt ook nog eens zelf de regie in handen om te klikken op de informatie die zij willen lezen. Deze informatie kun jij als bedrijf dan weer gebruiken om hierop verder te gaan. Welke informatie wordt het meest bekeken? Wat zoekt jouw doelgroep en hoe kun jij optimaliseren om nog meer klanten aan te trekken?

Verschil interactieve infographics en infographics

Interactieve infographics en infographics hebben beide overeenkomsten en verschillen. Deze hebben wij beknopt voor jou in een opsomming neergezet:

Overeenkomsten

  • Informatiepresentatie: Zowel interactieve infographics als infographics worden gebruikt om, meestal complexe, informatie op een visueel aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren.
  • Visuele elementen: Beide maken gebruik van grafieken, diagrammen en illustraties om de informatie gemakkelijk te begrijpen en te visualiseren.

 Verschillen

  • Interactiviteit: Een interactieve infographic kan door gebruikers worden aangeklikt en bevat vaak meer gedetailleerde informatie, terwijl een gewone infographic statisch is en geen interactie bevat.
  • Gebruikersbetrokkenheid: Een interactieve infographic betrekt gebruikers actief bij het verkennen van de informatie, terwijl een gewone infographic gebruikers alleen passief informatie laat zien.

Waarom zou je kiezen voor interactieve infographics? Het ziet er niet alleen aantrekkelijker uit, maar het heeft nog meer voordelen. Deze voordelen bespreken wij verderop in deze blog!

Toepassen van interactieve infographics

Het toepassen van interactieve infographics kan op verschillende manieren en voor verschillende branches. Interactieve infographics kunnen op verschillende manieren worden toegepast, waaronder educatieve doeleinden. Hier worden ze gebruikt om mensen dingen te leren en leerervaringen te verbeteren. Daarnaast kan het als extra toepassing in marketing gebruikt worden, waar ze onder andere worden ingezet om de betrokkenheid van klanten te vergroten. In de journalistiek kunnen ze worden gebruikt om gegevens en trends te visualiseren, waardoor lezers een dieper inzicht krijgen in actuele gebeurtenissen. Tot slot worden ze ook gebruikt voor storytelling om schrijvers een verhaal beter kunnen visualiseren.

Voordelen van interactieve infographics voor bedrijven

Het toepassen van interactieve infographics in de marketingstrategie van een bedrijf kan een effectieve manier zijn om bekendheid te vergroten, meer conversies te genereren en klanten beter betrokken te maken bij jouw bedrijf of merk. Wij hebben alle voordelen voor jou op een rij gezet:

  • Verhoogde betrokkenheid: Door klanten actief te betrekken bij gepresenteerde informatie, blijven de klanten langer op je website en zijn ze geneigd om vaker terug te komen. Dit verhoogd de betrokkenheid op de website.
  • Verbeterde merkbeleving: Door gecompliceerde of algemene informatie of gegevens op een leuke en boeiende manier te presenteren, kan een bedrijf zijn merkbeleving verbeteren binnen zijn branche.
  • Verhoogde deelbaarheid: Interactieve infographics zijn vaak erg aantrekkelijk voor gebruikers en hebben meer kans om gedeeld te worden op kanalen zoals Sociale Media. Hierdoor wordt ook de naamsbekendheid van het bedrijf vergroot.
  • Dieper inzicht: Door de gebruikers de mogelijkheid te geven om zelf door gegevens te navigeren en specifieke elementen te verkennen, kunnen interactieve infographics bedrijven inzicht te krijgen in het gedrag, maar ook de voorkeuren van hun doelgroep.
  • Verhoogde conversies: Met leuke en aantrekkelijke interactieve inhoud kunnen bedrijven de conversiepercentages verhogen door gebruikers te betrekken en hen te overtuigen van de waarde van hun producten of diensten.
  • Versterkte storytelling: Door het gebruik van interactieve infographics kunnen bedrijven verhalen vertellen op een visueel aantrekkelijke en gemakkelijke manier. Zo laten ze een blijvende indruk achter bij hun doelgroep.

Boeiende infographics voor jouw website

Als je een goede website nodig hebt, staan wij bij BEEK voor je klaar. We zijn hier om je te helpen met alles wat met webdesign te maken heeft, inclusief boeiende interactieve infographics die je website tot leven brengen. Wij willen ervoor zorgen dat jouw website er geweldig uitziet en precies past bij wat jij wilt. Neem vandaag nog contact met ons op om samen te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen. Maak jouw content aantrekkelijk! Wij helpen je graag.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Heb je een uitdagend vraagstuk, een mooie opdracht, of gewoon een tof idee? We vinden het leuk om daar met je over te sparren. De koffie staat klaar!