Webdesign trends voor 2024

Leestijd: 3 minuten Geschreven door: Robin van Beek
webdesign trends
Terug naar overzicht

Webdesign trends

Webdesign trends blijven voortdurend veranderen. Denk hierbij aan innovatie, technologische vooruitgang en veranderingen in culturele voorkeuren. Met het begin van het nieuwe jaar werpen we een blik op de toekomst van design en bekijken we de verwachte trends voor 2024.

Minimalisme en geometrische vormen

Minimalisme en geometrische vormen

Minimalisme is de laatste jaren steeds populairder geworden en blijft in 2024 een prominente trend. Deze trend richt zich op eenvoud, functionaliteit en een gebruiksvriendelijke esthetiek. Doordat grote merken ook steeds meer bezig zijn met deze vorm van webdesign komt de minimalistische stijl nog meer onder de aandacht.

Geometrische vormen bieden een gevoel van orde, eenvoud en structuur in ontwerpen. Geometrische vormen kunnen emoties oproepen. Zo roepen bij cirkels een gevoel van heelheid, verbondenheid en oneindigheid op, terwijl driehoeken dynamiek, beweging en stabiliteit kunnen uitstralen. De vormen zijn tijdloze elementen in ontwerpen en blijven relevant in verschillende designdisciplines.

Gradients

Gradients zijn weer helemaal terug! Of zijn ze eigenlijk ooit echt weggeweest? In 2024 zal gradient in webdesign weer populair zijn. Geen eenvoudige kleurovergangen zoals van blauw naar groen meer, maar we omarmen juist een samenspel van diverse kleuren. Het liefst met een krachtig contrast. Maak deze trend weer modieus!

AI-design

AI-design

Het is overduidelijk dat AI een blijvende rol zal spelen. De vooruitgang gaat razendsnel. Loop je vast met ideeën voor een nieuw project? Wil je een krachtige tekst om je ‘Lorem ipsum’ te vervangen? Of snel en moeiteloos een website ontwerpen? Met slechts één zin kan AI je helpen met een design. Hoewel deze opties momenteel niet meteen geschikt zijn voor definitieve producten, kunnen ze je wel helpen om nieuwe invalshoeken te ontdekken. Laat het eindontwerp voor jouw webdesign wel over aan een specialist!

Schreef en schreefloos

Schreef en schreefloos

Klassieke lettertypes komen weer helemaal terug. Opvallend genoeg voegen ze, in plaats van een strikt klassieke uitstraling, nu juist verfijning en contrast toe wanneer ze worden gecombineerd met modern. Er is een opkomst van het combineren van schreef- en schreefloze lettertypes, gecombineerd met verschillende gewichten en kleuren. Met een mix van lettertypen geeft dit tekstinhoud vaak extra impact. Het biedt een nieuwe manier om aandacht te trekken en de boodschap te versterken.

Anti-design en vervormde letters

Anti-design en vervormde letters

Vanaf dit jaar zullen gebroken lettertypen, felle kleuren en ogenschijnlijk rommelige composities vaker te zien zijn in het straatbeeld. Op het web zullen de elementen met grote ruwe blokken en af en toe uitdagende UX, als guerrillatactieken opduiken in meer experimentele web omgevingen. In een subtielere vorm zal het vervormen van letters worden toegepast in combinatie met zachtere tinten. Deze hybride lettertypen zijn bijzonder geschikt voor ontwerpen die producten en designs die mode als onderwerp hebben.

Welke trend voor jouw merk?

Al deze verschillende trends kunnen wel een beetje verwarrend zijn en je hebt er misschien zo je vraagtekens bij. BEEK kan je helpen om deze vraagtekens om te zetten in uitroeptekens! Dankzij onze uitgebreide ervaring en expertise weten we precies hoe we jou kunnen ondersteunen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Heb je een uitdagend vraagstuk, een mooie opdracht, of gewoon een tof idee? We vinden het leuk om daar met je over te sparren. De koffie staat klaar!