“Zoek jij een webdesigner? Dan moet je bij Robin zijn!” Dit is natuurlijk exact wat je wil als ondernemer; Jij verkoopt een dienst of product en bent eerste keus bij jouw doelgroep. Helaas valt dit in de praktijk nog wel eens tegen en krijg je misschien zelfs wel eens te horen: “Oh, doe jij dat ook?!”. De grote vraag is dan: Hoe kan ik ’top of mind’ blijven bij mijn (ideale) doelgroep?
Hoe werkt ’top of mind awareness’?
Op de vraag hoe je top of mind blijft bij jouw doelgroep, is een duidelijk antwoord; Vertel jouw verhaal. En herhaal het! Jouw doelgroep weet pas wat ze aan je hebben, wanneer je het ze verteld. Niet eenmalig. Nee, telkens weer. Het gaat hierbij om de kracht van herhaling. Je zorgt ervoor dat ideale klanten zich jou herinneren, op het moment dat ze je nodig hebben. Deze doelgroep associeert jou dan namelijk, met een specifieke dienst of product.
Vertel jouw verhaal.
En herhaal het!
Moet je nu dus letterlijk zo veel mogelijk bedrijven gaan opbellen om je diensten aan te bieden? Nee, dat hoeft niet! Wij zijn ervan overtuigd dat het ook anders kan. Sterker nog, je hoeft niet altijd letterlijk te vertellen wat je doet. Laat het vooral zien en ervaren.
Zo blijf je top of mind bij jouw doelgroep
Zoals we je vertelde is herhaling een zeer belangrijke factor om top of mind awareness te verhogen. Om je nog wat verder op weg te helpen, geven we je 4 tips. Top of mind worden én blijven, dat doe je zo:
1. Wees zichtbaar
Als je wilt blijven hangen bij jouw (potentiële) klant, moet deze doelgroep telkens weer met jou in aanraking komen. Zorg dus dat je zichtbaar bent. Bijvoorbeeld door op social media relevante content te plaatsen. En, dit herhaaldelijk te blijven doen.
2. Wees consequent
Zorg dat zaken als jouw logo, kleurgebruik en tone of voice overal hetzelfde zijn. Consequente communicatie en vormgeving zorgen voor herkenning. Jouw doelgroep gaat namelijk jouw bijdragen en uitingen herkennen, doordat deze in de zelfde stijl zijn.
3. Deel je kennis
Laat zien wat je in huis hebt en deel je kennis. Bijvoorbeeld door te bloggen of jouw kennis te delen via social media. Hierdoor weet jouw doelgroep wat ze aan je hebben en krijgen ze vertrouwen in jouw vakbekwaamheid.
4. Persoonlijk contact
Onderhoud ook het persoonlijke contact met jouw netwerk. Reageer actief op social media, draag bij aan netwerkbijeenkomsten en drink eens een kop koffie met bestaande relaties. Betrokkenheid komt van twee kanten.
Top of mind worden én blijven bij jouw doelgroep?
Wil jij top of mind awareness verhogen bij jouw ideale klanten? Wij kunnen je daarmee helpen! Met een treffende merkstrategie en herkenbare uitingen bereik je jouw doelgroep én blijf je hangen. Kom eens vrijblijvend kennismaken. Dan nemen we jouw doelstellingen onder de loep en zetten we de verschillende kansen op een rij.